jag vill leva vidare

En dag ska komma då min kropp ligger på ett vitt lakan i en säng på ett sjukhus och läkaren fastställer att mitt hjärta och min hjärna har upphört att fungera och att mitt liv därmed är slut. När det inträffar försök då inte ingjuta artificiellt liv i min kropp genom att använda maskin, utan låt den hjälpa andra att leva ett fullödigare liv.
Ge mina ögon till en man som aldrig har sett en soluppgång, ett barns ansikte eller kärleken i en kvinnas ögon.
Ge mitt hjärta till någon vars eget hjärta bara åsamkat honom ändlösa dagar av smärta.
Ge mitt blod till tonåringen som drogs fram ur bilvraket så att han får leva och se sina barnbarn leka.
Ge mina njurar till en människa vars liv vecka efter vecka är beroende av en maskin.
Ta mina ben, varje muskel, fiber, nerv i min kropp och finn en metod som gör det möjligt för ett invalidiserat barn att gå.
Utforska varje skrymsle av min hjärna.
Ta mina celler, om så behövs. Och odla dem så att en stum pojke kan heja på sitt favoritlag och en döv flicka höra regnet smattra mot fönsterrutan. Bränn det som är kvar av mig och sprid askan för vinden. Om ni måste begrava något, så begrav mina fel, mina svagheter och mina fördomar.

 Hittade den här när jag läste om organdonation, tyckte den var fin, faktiskt.  


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller med mig om att den var fin, faktiskt.

2009-05-08 @ 14:32:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0